Monday, August 4, 2014

Perbandingan Bahasa Indonesia Dan Malaysia


Perbandingan Bahasa Indonesia Dan Malaysia - Pasti kalian semua pernah melihat film cartoon upin dan ipin ia itu ada film cartoon buatan malaysia nah pasti kalian merasa lucu dan ingin ketawa saat mendengar bahasa yang mereka ucapkan memang sedikit mirip dengan bahasa indonesia tapi banyak enggaknya hahaha :-D bercanda. 

Sekarang kali ini saya akan membandingkan bahasa indonesia dengan malaysia. Berikut ini adalah perbandingan Bahasa Indonesia dengan Bahasa Malaysia:

INDONESIA : Kementerian Hukum dan HAM
MALAYSIA : Kementerian Tuduh Menuduh (Menteri kurang ajar ini suka main Tuduh Menuduh)
INDONESIA : Kementerian Agama
MALAYSIA : Kementerian Tak Berdosa (yakin nih tak berdosa ?)
INDONESIA : Angkatan Darat
MALAYSIA : Laskar Hentak-Hentak Bumi (aduuh capek banget kayak gak ada kerjaan lain)
INDONESIA : Angkatan Udara
MALAYSIA : Laskar Angin-Angin (merasa kepanasan)

INDONESIA : ‘Pasukaaan bubar jalan !!!’
MALAYSIA : ‘Pasukaaan cerai berai !!!’……(Oh my goshhhh)
INDONESIA : Merayap
MALAYSIA : Bersetubuh dengan bumi ( Jangan gila dong..itu istrinya Pak Mi)
INDONESIA : rumah sakit bersalin
MALAYSIA : hospital korban lelaki ( bener juga sih….) Ha………ha.
INDONESIA : telepon selular
MALAYSIA : talipon bimbit
INDONESIA : Pasukan terjun payung
MALAYSIA : Aska begayut (bergayut di lengan yg kokohhhhhhhh …..kaleee)
INDONESIA : belok kiri, belok kanan
MALAYSIA : pusing kiri, pusing kanan ( Migrant..kaleee )
INDONESIA : Departemen Pertanian
MALAYSIA : Departemen Cucuk Tanam ( yuu marie….)
INDONESIA : 6.30 = jam setengah tujuh
MALAYSIA : 6.30 = jam enam setengah
INDONESIA : gratis bicara 30menit
MALAYSIA : percuma berbual 30minit (suka berbohong?)
INDONESIA : tidak bisa
MALAYSIA : tak boleh
INDONESIA : WC
MALAYSIA : tandas
INDONESIA : Satpam/sekuriti
MALAYSIA : Penunggu Maling (keekkekeke…maling doank yang ditungguin)
INDONESIA : Aduk
MALAYSIA : Kacau (ribet yaaah)
INDONESIA : Di aduk hingga merata
MALAYSIA : kacaukan tuk datar (jangan dikacaukan tuk tegak wakakaka)
INDONESIA : 7 putaran
MALAYSIA : 7 pusingan
INDONESIA : Imut-imut
MALAYSIA : Comel benar (baah…..!)
INDONESIA : pejabat negara
MALAYSIA : kaki tangan Negara
INDONESIA :bertengkar
MALAYSIA : bertumbuk
INDONESIA : pemerkosaan
MALAYSIA : perogolan
INDONESIA : Pencopet
MALAYSIA : Penyeluk Saku (kalo ngambilnya dari tas…apa dwonkkk? penyeluk tas?)
INDONESIA : joystick
MALAYSIA : batang senang (dildo ?)
INDONESIA : Tidur siang
MALAYSIA : Petang telentang (gak boleh tengkurap?)
INDONESIA : Air Hangat
MALAYSIA : Air Suam
INDONESIA : Terasi
MALAYSIA : Belacan (hm…sama dengan bahasa melayu )
INDONESIA : Pengacara
MALAYSIA : Peguam
INDONESIA : Sepatu
MALAYSIA : Kasut (temennya kasur )
INDONESIA : Ban
MALAYSIA : Tayar (Tonjok….kalo bahasa Jatim)
INDONESIA : remote
MALAYSIA : kawalan jauh (maksudnya bodyguard jarak jauh ?)
INDONESIA : kulkas
MALAYSIA : peti sejuk (weleh)
INDONESIA : chatting
MALAYSIA : bilik berbual (wwkkwkwk..bener juga…tempat para pembual)
INDONESIA : rusak
MALAYSIA : tak sihat
INDONESIA : keliling kota
MALAYSIA : pusing pusing ke bandar (kalau sering main ke Bandar togel..abis terus duitnya)
INDONESIA : Tank
MALAYSIA : Kereta kebal (suntik kale..)
INDONESIA : Kedatangan
MALAYSIA : ketibaan
INDONESIA : bersenang-senang
MALAYSIA : berseronok (Kena UU pornografi lhooo…)
INDONESIA : bioskop
MALAYSIA : panggung wayang (hahahahah … ….)
INDONESIA : rumah sakit jiwa
MALAYSIA : gubuk gila (Gubug Derita …kaleee)
INDONESIA : dokter ahli jiwa
MALAYSIA : Dokter gila (jadi sebenernya yang gila sapa….hehehe. ..)
INDONESIA : narkoba
MALAYSIA : dadah (?????….byeeeeee, bubyeee, papaiii)
INDONESIA : pintu darurat
MALAYSIA : Pintu kecemasan (Pintu Gelisah ….)
INDONESIA : hantu pocongkkkkkk
MALAYSIA : hantu Bungkus ( pesen 1, bang… pakai karet merah)
INDONESIA : Kipas Angin
MALAYSIA : Mesin Tiup (hehe….)
(Edited By: Ikhtiyar PP)

Perbandingan Bahasa Indonesia Dan Malaysia Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Siti Marwiyah